Despre Maria Montessori
Maria Montessori (1870-1952) a fost prima femeie din Italia care a obtinut o diploma in medicina in anul 1894. A devenit cunoscuta in intreaga lume pentru metoda educationala care ii poarta numele si datorita careia a fost de trei ori nominalizata la Premiul Nobel pentru Pace (1949, 1950 si 1951). Avand la baza instruirea ei ca om de stiinta, a dezvoltat aceasta metoda educationala prin observatii stiintifice, plecand de la copil si nevoile acestuia mai degraba decat de la un model dezirabil de copil.
O clasa Montessori se diferentiaza de o clasa conventionala printr-un numar de principii, fiecare din ele avand o serie de substraturi care, o data dezvaluite, pot sa ofere o imagine mai clara a filosofiei din spatele metodei.
▪ In primul rand, educatorul Montessori este un ghid care ii ajuta pe copii sa-si descopere autodisciplina, interesul, motivatia, punandu-le la dispozitie un mediu special pregatit pentru ca fiecare copil sa poata sa-si descopere potentialul, in ritmul sau propriu.
▪ Educatia Montessori este, in adevaratul sens al cuvantului, centrata pe copil pentru ca mediul este in asa fel pregatit, incat fiecare copil lucreaza in ritmul lui, conform cu interesul din perioada in care se afla.
▪ In clasa regasim un numar limitat de materiale (cate un exemplar din fiecare), astfel copiii isi exerseaza competentele sociale (respectul pentru activitatea celuilalt) si cele care tin de dezvoltarea functiilor executive ale creierului (reglarea impulsurilor).
▪ Curricula montessori se bazeaza pe modul natural in care invata copiii la varste mici, prin simturi, pentru ca partea creierului care se ocupa de ratiune (cortexul prefrontal) se dozvolta mai tarziu. Fundatia pe care se bazeaza invatarea cognitiva este invatarea senzoriala. Iar materialele specifice metodei montessori raspund acestor nevoi a copiilor (ex: matematica este fundamental, masurarea lumii in care traim. Copiii invata principiul cantitatii printr-un material concret: “margelele” – copilul poate manipula o margea care insemna unitatea, 10 margele, un lant de 100 de margele sau de 1000 de margele. Abia dupa ce absoarbe cu simturile masura lui 1000, poate sa treaca in abstract pentru a manipula cu mintea numerele).
▪ Clasele sunt eterogene in ceea ce priveste varsta, pentru comunitatea de cresa de la 1,5 la 3 ani, si pentru comunitatea de gradinita de la 3 la 6 ani. Segregarea pe criterii de varsta nu este benefica pentru ca in viata reala ea nu exista. In viata reala traim in comunitati mixte si preluam pe masura ce inaintam in varsta si rolul celui invatat si rolul celui care il invata pe celalalt, de aici se naste colaborarea.
▪ Materialele sunt specifice metodei montessori si fac parte din arrile curriculare de viata practica, senzorial, limbaj, matematica, cultura, arta. Aceste materiale sunt aranjate pe rafturi intr-o ierarhie crescatoare in ceea ce priveste dificultatea. Materialele izoleaza un concept si sunt create dupa principiul “controlului erorii”, nefiind nevoie de intereventia unui adult care sa-i arate copilului daca a gresit sau nu.
▪ Modul de lucru cu copiii este in cea mai mare parte individual, pentru a respecta interesul si ritmul fiecaruia de invatare.